סיורים בעכו – המסלול היהודי

סיורים בעכו העתיקה המסלול
היהודי

סוכה כשרה במקום | אורך הסיור- כשעתיים | חניה חינם בחניון החפיר

 

בעיר החוף הססגונית והמרהיבה עכו, היתה במשך מאות שנים הנמל המרכזי של ארץ ישראל. בהיותה חצי אי בעלת מפרץ מזרחי מוגן מגלי הים ומסופות הים הפתוח התפתחה עכו להיות 'נתב"ג' של העת העתיקה. 

כולנו מכירים את עכו הצלבנית; אולמות האבירים ומנהרת הטמפלרים ואת עכו העות'מאנית עם החמאם הטורקי ומסגד אל ג'זאר.

לצערנו מהקהילה היהודית המפוארת נשאר רק בית הכנסת ע"ש הרמח"ל שנחנך לאחר פטירתו. וידוע על שני בתי כנסת שהפכו, האחד למסגד והשני לכנסייה…

אך כל זה לא מונע מאיתנו ללמוד על גדולי ישראל שעברו בעכו, להבין את הסביבה הגיאופוליטית בה בחרו לעלות ולחיות בעכו ולסייר בסמטאות הציוריות ולדעת שבסמטאות אלו הילכו גדולי ישראל בדורות קדמונים.

בסיור נספר על עכו בתקופת בית שני ועל מאורעות מעצבים שאירעו בה, כמו לכידתו של יונתן החשמונאי מנהיג עמ"י שנרצח מאוחר יותר ע"י המצביא היווני טריפון.

נספר על התנאים והאמוראים שביקרו בעכו ולמדו ולימדו בה תורה, רבי אבא שטבע את המימרה של אין לך קץ מגולה מזה כשארץ ישראל נותנת פירותיה בעין יפה, והוא גם זה שנישק את סלעי עכו כשהגיע אליה.

נסייר בעקבות בעלי התוספות שעלו לעכו בהמון באופן ייחודי ולא מוסבר – תופעה חד פעמית בהסטוריה היהודית של עליית ת"ח. ונברר איך קשורים לעלייה זו בלעם הרשע והרמב"ם שכבר נפטר כ-20 שנה לפני עלייתם.

נפגוש את דמויותיהם של האחרונים שחיו בעכו, אור החיים הקדוש, הרמח"ל והשר חיים פרחי שהוביל את המחוז ביד רמה תחת שלושה שליטים שונים, סייע בהצלחת עמידת העיר בפני מצור נפוליאון ונרצח בידי אנשיו של השליט שהוא דאג ודחף למינויו. וכמובן נספר על הקהילה היהודית שחיה במקום עד מאורעות תרפ"ט, על היהודים שנותרו בה לאחר המאורעות (רמז: ניסו ואף הצליחו לברוח בהמשך) ועל יהודי העיר בעת הזו.

בקיצור, מבטיחים לכם לפגוש את הסיפור היהודי באווירה ייחודית ובמקום יפהפה ומזמין.

ברוכים הבאים. 

*חניה חינם בחניון החפיר*